Keresés ebben a blogban

2010. május 2., vasárnap

FLIGHT PLAN TRAINING






A PPL (Private Pilot License), tehát magán pilóta szakszolgálati engedély megszerzése foglalkoztat mostanában.

Kamasz koromban kezdtem el vitorlázó repülni Szegeden az akkor még létező MHSZ keretein belül. Tombácz Jenő bácsi volt az oktatóm akkoriban. Múlt év kora őszén vendégeskedett nálunk egy barátunk aki már közelebb van a negyven évhez mint a harminchoz, és még életében nem repült. Gondoltam erősíti a barátságunkat, ha velünk éli meg először ezt az élményt. Egy négyszemélyes Cessna repülőgéppel szálltunk Szeged felett, amikor azt mondta a pilóta: Akkor most már vezess te!


Itt kezdődött vagy inkább folytatódott az én repülős pályafutásom. Mire földet értünk, már tudtam, én ezt akarom! Azóta eltelt fél év és a végső vizsga előtt állok. Tegnap voltunk dugóhúzó légtérgyakorlaton.


„A dugóhúzó (palástorsó) a repülőgép egyik szárnyának olyan mértékű sebességvesztése (átesés), hogy az átesett szárnyon a felhajtóerő termelése megszűnik, a repülőgép autórotációs pörgésbe kezd. A gép a föld felé zuhanása közben nem a hossztengelye mentén kezd forgásba (ha a hossztengelye körül forog és függőlegesen zuhan az a zuhanóspirál vagy sturzspiral). Dugóhúzóban a sebesség állandósul, ezért előfordulhat, hogy a kivételhez a repülőgépet gyakorlatilag zuhanás közben is gyorsítani kell. Zuhanóspirálban a repülőgép sebessége növekszik, ez teszi igazán veszélyessé. -Wikipédia-

Szóval ez egy nem veszélytelen feladat. Mivel a Falke FS 25 repülőgép amellyel a kiképzés zajlott nem szereti a 4-5 G terhelést.


Egyenes vonalú egyenletes repülés során a szárnynak csak a repülőgép felszállósúlyát kell elbírnia (ekkor a gép felületi terhelése 1G).

Olyan repülések alatt azonban, ahol a mozgás iránya és/vagy sebessége megváltozik a szárnynak ennek a súlynak (akár) a többszörösét kell hordoznia (pl. fordulóban, felrántáskor a centrifugális erőnek is ellen kell tartania). Ezt hívjuk G terhelésnek (más szóval felületi terhelésnek), hogy a repülőgépre és a pilótára- a gravitáció hányszorosa nehezedik, vagyis hányszorosa lesz a súlya.

Pozitív G-nek nevezzük azt, amikor az arcod lefelé torzul, és préselődsz az ülésbe, negatív G-nek pedig azt, amikor az arcod fölfelé torzul, és örülsz a hevedereknek :).



Én nagyon óvatos vagyok, és nem vagánykodom a földön, de a levegőben pláne nem. Minden új figurára némi tenyérizzadással reagálok. így volt ez most is. Oltvai Csaba az oktatóm, azt mondta az elején: kezdjünk egy bukfenccel? Hát jó lenne ha azt a legközelebbre halasztanánk, ne így elsőre, elég lesz a dugóhúzó mára. Ezek után 700 méterről feltermikeztünk 2300 méterre.

Hajtómű nélküli repülőeszközzel úgy lehet emelkedni, ha kihasználjuk a környező levegőhöz képest emelkedő légtömeg energiáját. Ez háromféleképpen képzelhető el: termikrepüléssel (a földfelszínről felszálló meleg levegő energiájával – az elérhető magasság 3000 méter körüli), lejtőrepüléssel (egy hegyoldalra ráfújva a szél emelőzónát hoz létre, ezt a zónát kihasználva az elérhető magasság 600 méter körüli), vagy hullámrepüléssel (a légkörben található állóhullámok segítségével – az elérhető magasság akár 15 kilométer is lehet).

Termikrepülésnél a pilóta egy felfelé mozgó meleg légáramlatot keres. Amint sikerül termiket találnia, a termikben fordulóba viszi a gépet, és folyamatosan fordulva igyekszik benne tartani. A pilóták ezt a manővert tekerésnek is nevezik. Ezzel a módszerrel a gép egészen addig emelkedhet, amíg a termik el nem éri a felhőalapot, vagy egy melegebb légréteget (inverzió), amely megakadályozza a további emelkedést.” -Wikipédia-



Majd jöttek a dugóhúzók, nyolcat csináltunk majd azt mondta Csaba a hátam mögött ülve: „Meg ne ijedj!”, majd egy háton bukfencet csinált a géppel. Olyan jó élmény volt mint amennyire tartottam tőle. Alig várom a hétfőt, hogy újra nekiinduljunk. A kiképzés 45 órája során gyakran eszembe jutott, ezt az ügyfeleimnek is meg kell élnie. Már dolgozunk az oktatóimmal FLIGHT PLAN elnevezésű tréningprogramon, amelyben persze nem a dugóhúzó és a háton bukfenc lesz a feladat, de mindenki megtapasztalhatja a repülőgép vezetésének élményét és sok minden mást is.


http://www.youtube.com/watch?v=N07NjZpznGo&feature=related


3 megjegyzés:

  1. Kedves János!

    Tök jó ez a blog, szeretek a repülésről olvasni.
    Nekem is tervbe van véve a PPL képzés, és én félek a dugóhúzó nevű jelenség szándékos előidézésétől. Lehet, hogy onnantól kezdve megköszönném az oktatást, és soha többé nem repülnék :) Szóval ez az egy dolog ami visszatart. Kicsit részletesebben is beszámolhatnál a dugóhúzódról!

    üdv,
    ádám

    VálaszTörlés
  2. "Majd jöttek a dugóhúzók, nyolcat csináltunk majd azt mondta Csaba a hátam mögött ülve: „Meg ne ijedj!”, majd egy háton bukfencet csinált a géppel"

    Háton bukfencet. Persze. Milyen géppel? HA PPL-re készülsz, legalább tudd, hogy mint beszélsz.

    VálaszTörlés
  3. Vitorlázó géppel csináltuk a dugóhúzókat és a bukfencet is. IS

    VálaszTörlés